.
 
.

 

MAKER

Hoe het allemaal begonnen is

Het is medio 2012 en we spelen wekelijks bordspelletjes in huize Buchinhoren. Voornamelijk Kolonisten van Catan, maar ook Monolopy en Risk worden met enige regelmaat op tafel gezet. Alle drie deze bordspellen zijn legendarisch en grote kans dat één van deze of misschien zelfs wel alle drie - ook bij jou in de kast ligt. Omdat je maar één bordspel tegelijk kan spelen was het dus voor ons altijd kiezen. Gaan we met legertjes schuiven en continenten veroveren, ons opvreten omdat je buurman wel hotels mag bouwen op Hofplein, Blaak en de Coolsingel of gaan we dorpjes bouwen en hout tegen wol ruilen? Altijd weer een lastige vraag.

Tijdens één van deze avondjes, waarbij we het niet eens konden worden over welk bordspel er gespeeld zou gaan worden, is het eerste idee ontstaan voor 'Controllers of Mayhem'. Hoe vet zou het zijn als wij deze drie spellen konden combineren!? Samen met mede bedenker Rick van Balen ben ik gaan brainstormen hoe wij dat voor elkaar konden krijgen. Ik zal de details besparen, maar dat er vele prototypes zijn bedacht en weer gesneuveld zijn, zal jullie niet verbazen. Ook zijn er duizend en één spelregels verzonnen en net zo snel weer verdwenen. Spelen, spelen, testen, testen, dat was wat wij samen (uiteraard met diverse anderen) hebben gedaan in 2012 en 2013. Pas toen in september 2013 de nieuwste GTA V werd gelanceerd voor de Playstation & Xbox werd ons pad duidelijk. Controllers of Mayhem moest een bordspel gaan worden die iets weg had van de drie bovengenoemde bordspellen, maar alles moest een GTA (Grand Theft Auto) vibe hebben. Dit is dan ook de basis geweest voor hoe het speelbord er nu uitziet.

Evolutie van het speelbord (medio 2012 t/m begin 2018)








Eerste ontwerp (medio 2012) met als basis ontwerp een soort eilanden groep. Waar de getallen fiches voor waren? Geen idee meer.

De kleine eilanden groep bij elkaar gevoegd met een wegennet i.p.v. een veerpont.

Een duidelijkere snelweg en ook de normale wegen groter gemaakt. Testbord in 2014.

Rond 2015 is de politie toegevoegd en één centrale startpunt. Ook is er flink op het bord getekend voor de volgende versie.

Eilanden aan elkaar verbonden en twee vakken gemaakt voor de Missie & Kans/Mayhem kaarten in de vorm van een berg.

Laatste ontwerp in 2017. Deze is gebruikt voor de Facebook campagne en vormde de basis voor het eindresultaat.

Afscheid van Rick & uitgebreide testfase

Helaas heb ik onderweg, in goed overleg, afscheid moeten nemen van Rick en ben ik zelfstandig verder gegaan. Ondertussen leven we maart 2019 en ben ik hier dus alweer een aardige tijd mee bezig. In september 2017, na 5 jaar veel spelen/testen (voornamelijk met bekende) en verbeteren, heb ik een Facebook campagne opgezet gericht op het vinden van 'onbekende' testspelers. De animo voor deze actie was overweldigend. In de periode oktober t/m december 2017 was ik bijna iedere avond ergens in Noord-Holland te vinden. Op vrijdag avond bij een stel giechelende meiden, op zaterdag avond bij een vriendengroep van rond de dertig en op zondag middag bij bordspel fanaten van in de vijftig. In deze periode is het spel nog eens door circa 200 individuen getest en zijn de laatste puntjes op de I gezet.

Wat na de testfase?

Na de testfase kan je verschillende dingen doen. Proberen met je eigen prototype een koper (lees: een bordspel distributeur) zien te vinden en alles uit te besteden of het allemaal zelf gaan regelen. Ik heb voor het laatste gekozen en dat kost veel tijd, zeker naast een full-time baan. Je moet een producent vinden en informatie opzoeken - wat kost het, om hoeveel stuks gaat het, wat is de kwaliteit etc. - om een goed beeld te krijgen of het commercieel haalbaar is. Daarnaast een bedrijf zoeken die alles grafisch voor je gaat tekenen, zodat het een uniek karakter krijgt. En ja, als dat geregeld is, dan de weg naar de 'online'winkel vinden. Hoe ga je ervoor zorgen dat consumenten ook daadwerkelijk jouw spel kopen? 

Kickstarter 2.0 - Datum onbekend

Ondertussen zitten er ontelbaar veel uren in en zijn de kosten uit eigen zak opgelopen naar vijf cijfers voor de komma. Uiteraard allemaal voor het goede doel, mijn droom. Door middel van een Kickstarter campagne hoop ik mensen enthousiast te maken voor 'Controllers of Mayhem' en ervoor te zorgen dat deze echt in productie genomen gaat worden.

UPDATE: Na een mislukte eerste Kickstart poging (april 2019), is de herkansingsdatum nog onbepaald.

Wie is Tristan Buchinhoren?

Ik ben 36 jaar jong, woonachtig in Soest met mijn mooie vrouw Danique en twee prachtige kinderen (Ayden & Mayson) van 1,5 jaar. Sinds september 2017 ben ik in het dagelijkse leven zelfstandig ondernemer, na 9 jaar voor dezelfde werkgever te hebben gewerkt. Mijn bedrijf Yunex is op dit moment opgedeeld in twee entiteiten. Enerzijds een gedeelte consultancy (Yunex Consultancy) waarbij ik op interim basis opdrachten uitvoer voor diverse opdrachtgevers. De andere entiteit (Yunex Trading p/o Spare Exparts) verkoopt reserve onderdelen voor koudetechnisch compressoren. Zou mooi zijn als ik daar in de toekomst Controllers of Mayhem (als Yunex Gaming) aan mag toevoegen.

Mijn motto: 'Risicoloos winnen is triomferen zonder glorie'.

Voor meer informatie op zakelijk gebied, kan je hier klikken. Uiteraard heb ik ook Facebook.